icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Jasper Vos

Ontwerper Treinbeveiliging

Na afronding van mijn studie Technische Natuurkunde aan de Haagse Hogeschool in 2011 wist ik niet precies welk beroep dat ik wilde doen. Wel wilde ik werken op een plek met voldoende diverse uitdagingen, gevarieerd werk en bij een klein/middelgroot bedrijf waar ruimte is voor verdieping en specialisatie. Zo ben ik begonnen als ontwerper treinbeveiliging.

En dat ben ik nog steeds! Wat het werk zo leuk maakt:

  • Geen jaar is hetzelfde. Het ene jaar werk je aan kleine projecten en over allerlei verschillende locaties, terwijl je het andere jaar je je volledig richt op een groot project met verschillende faseringen verspreid over meerdere indienststellingen. Deze afwisseling is erg leuk. De opgedane kennis uit ieder project is telkens weer te gebruiken in andere projecten.
  • Ik werk aan projecten waar ik zelf ook iets van terug zie. Zelf reis ik bijna iedere dag met de trein. Het is erg leuk als je op een traject reist waar je zelf een project hebt gehad.
  • Naast het ontwerpen is er ook ruimte voor het testen van de ontworpen beveiliging. Dit betekent niet alleen kantoorwerk, maar soms ook naar buiten om te verifiëren of het ontwerp daadwerkelijk veilig gebouwd is.

Als ontwerper treinbeveiliging werk je vaak zelfstandig aan je ontwerp, maar ook in kleine groepen om bijvoorbeeld andere ontwerpen te toetsen of de testen. Daarnaast heb je veel aan je collega’s omdat er een hoop kennis binnen het bedrijf is. Het leuke aan werken bij Nexus Rail is dat het bedrijf je de mogelijkheid geeft uit te vinden welk deel van het werk het best bij je past. Zo is er de ruimte om je eigen talenten te ontdekken en door te groeien in de richting die bij je past.

Ik doe niet alleen kantoorwerk, maar ik ga soms ook naar buiten om te verifiëren of het ontwerp daadwerkelijk veilig gebouwd is

Digitale innovatie

Er ligt een grote uitdaging om het spoor in het digitale tijdperk te krijgen. In de huidige treinbeveiliging worden technieken gebruikt uit de jaren 40 en er zijn nog tekeningen in gebruik die met de hand getekend zijn. Met de digitalisering van het spoor zijn er grote stappen te maken.

Het aankomende beveiligingssysteem ERTMS, en steeds meer digitale ontwerp tooling laat de overgang naar een digitale manier van werken goed zien. Maar verandering heeft tijd nodig, zeker op zo’n grote en complexe schaal als het spoor. Op dit moment werken we daarom met zowel oude als nieuwe technieken. Zo werken we samen aan het grootste bouwwerk van Nederland, het Nederlandse spoor.