
IXL Rotterdam
Project
- Treinbeveiliging
Over dit project
"Voor het houden van steekproeven ga ik als uitvoeringsbegeleider vroeg op - voor meesten een vrije zaterdag, voor mij een leuke werkdag. Rond 07:00 uur heb ik mij aangemeld bij de LWB (leider werkplekbeveiliging) om een instructie te krijgen van de TVP onttrekking (de trein vrije periode: een moment waarop er geen treinen meer rijden over het spoor, zodat er werkzaamheden plaats kunnen vinden). Na een bak koffie ga ik richting mijn eerste locatie, een relaishuis (RH10) nabij station Rotterdam Stadion en toets ik voortgang van werkzaamheden van een aannemer. Vervolgens leg ik het één en ander vast op een toetsformulier en deel ik dit met met belanghebbende stakeholders. Verder vul ik mijn dag in met andere locaties zoals relaishuizen nabij stations Rotterdam Goederen Noord, Westelijke splitsing en Rotterdam CS. De dag verloopt zoals ik had gepland. Werkzaamheden uitgevoerd door de aannemer verliepen gecontroleerd en volgens planning."
Zo'n geheel weekend wordt er gewerkt in Rotterdam - een voorbereidend TVP project- te Rotterdam. Een 5-tal relaishuizen worden (deels) omgebouwd om in de toekomst de nieuwe PLC interlocking (IXL) te kunnen aansluiten op de nieuwe kabelverdeler, middels een daarvoor speciale (nog niet) vrijgegeven Phoenixklem. Voor treinbeveiliging een megaklus om in de zomer van 2026 de gehele bestaande EBS interlocking in één keer om te kunnen schakelen naar een PLC interlocking.
Uitdagingen
De grootste uitdaging van dit project is de hoeveelheid scope die gepland was in relatief korte tijd. Gedurende 52 uur reden er nul treinen van en naar Rotterdam met die verstanden dat maandagmorgen rond de klok van 05:00 de perrons weer vol staan met reizigers. Het is altijd weer een uitdaging om de treinen weer op tijd te laten rijden maar is deze keer ook weer gelukt.
Meer weten?
Is uw interesse gewekt? Neem contact op met één van onze collega's voor meer informatie over onze projecten.