10 NR rijswijk39023

PHS SUN

Project

5 minuten leestijd
  • Advies
  • Treinbeveiliging
15 betrokken collega's Binnen dit project

Afgelopen jaren hebben Nexus Rail en ProRail met elkaar hard gewerkt aan projecten. Vandaag lichten we er een toe uit de hoek Treinbeveiliging: Project SUN.

10 NR rijswijk39143 Samenwerken met collega's

Project SUN PHS Arnhem - Nijmegen

Dit PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) project heeft als doel om een aantal knelpunten op te lossen in de dienstregeling tussen Schiphol, Utrecht en Nijmegen (SUN). Hiertoe zijn seinoptimalisatie en andere maatregelen voor de bijsturing nodig tussen Utrecht - Nijmegen en Arnhem - Nijmegen.

Tussen Utrecht en Nijmegen bleek uit een voorstudie dat het bijplaatsen van twee seinen en het verplaatsen van een voorsein zouden leiden tot verbeterde opvolgtijden in het geval bij bijsturing. Gedurende de loop van het project bleken de baten van deze wijzigingen echter minder positief dan gedacht waardoor dit deel van het project afgebroken is.

Tussen Arnhem en Nijmegen was de wens om de rijtijd voor treinen bij binnenkomst te Elst vanaf Tiel te verbeteren. Daarnaast was de vraag om Elst in te richten als sprinter ontkoppelpunt om bijsturingsscenario’s beter te faciliteren en de opvolging vanaf Arnhem richting Elst te optimaliseren door de seinplaatsing aan te passen.

10 NR rijswijk39294

Er komt veel kijken bij het beveiligen van een traject

Situatie Elst

Vooral rondom Elst bleek de situatie veel complexer dan oorspronkelijk ingeschat. Door drie verschillende typen treindetectie (assentellers, spoorstroomlopen en prikspanningspoorstroomlopen), drie verschillende soorten treinbeïnvloeding (ATBEG, ATBNG en ERTMS) en een beperkte ruimte in de bestaande installaties was dit een ingewikkelde puzzel om op te lossen.

Door samen met verschillende interne en externe experts en de opdrachtgever de uitdagingen te onderzoeken, bespreken en op te lossen is het project tot een goed eind gebracht. Verschillende varianten zijn uitgewerkt in een variantenstudie en vastgelegd in een FIS (Functioneel Integraal Systeemontwerp). De voorkeursvariant is daarna technisch verder uitgewerkt in een RVTO (Railverkeerstechnisch Ontwerp). Wij kijken terug op een prettige samenwerking met onze opdrachtgever ProRail. 

 

Ben je nieuwsgierig geworden? Kijk dan hier!

Meer weten?

Is uw interesse gewekt? Neem contact op met één van onze collega's voor meer informatie over onze projecten.