Het treinbeveiligingssysteem waarborgt de veiligheid op het spoor. Dit systeem zie je misschien niet, maar controleert of er aan alle voorwaarden is voldaan om een trein veilig van A naar B te kunnen laten rijden.
Bij vrijwel iedere wijziging aan het spoor moet ook het beveiligingssysteem aangepast worden. Het railverkeerstechnisch ontwerp bevat de wijziging in het spoor en is het uitgangspunt voor het ontwerp of de aanpassing van het beveiligingssysteem. Dit systeem zorgt er voor dat er geen treinen mogen rijden als de veiligheid niet gegarandeerd is en kan zorgen voor een noodremming als de machinist te hard rijdt.
Het spoor geeft allerlei informatie zoals de stand van de wissels of waar treinen zich bevinden. Deze informatie is de input voor het beveiligingssysteem. Dit systeem is de logica die kijkt of deze informatie aan de voorwaarden voldoet. In de logica wordt bepaald welke output er aangestuurd wordt en dus welke informatie de machinist krijgt.
De ontwerpers van Nexus Rail ontwerpen deze logica op een juiste manier zodat het spoor in iedere mogelijke situatie veilig is. Er zijn verschillende beveiligingssystemen zoals een fysiek relaissysteem waarbij je schakelingen ontwerpt, of een digitaal systeem waarbij je de logica schrijft. Onze medewerkers hebben ruime ervaring in projecten waarin traditionele B-relais beveiliging wordt gewijzigd, maar ook in projecten waar verouderde beveiliging wordt vervangen door een nieuwe elektronische interlocking.
Het ontwerp wordt hierna vertaald naar werktekeningen die de aannemer nodig heeft voor de realisatie van het ontwerp.