icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Treinbeveiliging

Het Nederlandse spoor is één van de drukst bereden spoorwegnetwerken ter wereld. Ieder jaar worden er op het spoor meer dan 150 miljoen treinkilometers afgelegd. Het is daarbij van groot belang dat dit op een veilige manier gebeurt. Om die veiligheid te waarborgen is ons spoor uitgerust met treinbeveiligingssystemen. Hiermee zorgen we er voor dat treinen niet ontsporen, niet op elkaar botsen en dat overwegen veilig zijn. Nexus Rail Engineering adviseert, ontwerpt, en verzorgt het testen en in dienst stellen van deze treinbeveiligingsinstallaties.

Technisch puzzelen

Treinbeveiliging kan je misschien niet zo goed zien, maar het is één van de belangrijkste onderdelen van het spoor. Het zorgt ervoor dat treinen veilig van A naar B kunnen rijden. Het systeem detecteert treinen en zorgt dat seinen, wissels en overwegen in de juiste stand staan wanneer een trein passeert. In onze projecten zijn we constant aan het puzzelen om de treinen zo efficiënt mogelijk te kunnen laten rijden en de kosten zo laag mogelijk te houden, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.

Check, check, dubbelcheck!

Binnen de treinbeveiliging gaat het om de veiligheid van reizigers. Het is dus écht belangrijk om geen fouten te maken. Hoe we hier voor zorgen? Door zowel op kantoor als in de uitvoering te werken met een nauwkeurige, onafhankelijke controle. Bij alles wat we doen – van ontwerp tot aan de testfase – passen we dit toe. Zo houden we de kwaliteit van ons werk hoog en het spoor veilig.

Advies

Wij doen onderzoeken, ontwerpen railverkeerstechnische varianten en adviseren over de voorkeursvariant. Deze wordt uitgewerkt en vastgelegd in een railverkeerstechnisch ontwerp (RVTO).

Ontwerp

Op basis van het railverkeerstechnische ontwerp moet de beveiligingssystemen aangepast worden. De ontwerpers maken het ontwerp voor dit gewijzigde systeem.

Uitvoering

In de uitvoering worden onze ontwerpen gerealiseerd, in samenwerking met de aannemer. Tijdens de buitendienststelling wordt de wijziging definitief doorgevoerd in de treinbeveiligingsinstallatie en wordt er uitvoerig getest en gecontroleerd of alles juist en veilig werkt.